sałatka

 Jedzenie sałaty skropionej jedynie sokiem z cytryny mało komu sprawia przyjemność.  Na dietach odchudzających taka sałata jednak króluje i taką sałatą katuje się większość osób. Tymczasem dobry dressing do sałatek potrzebny jest nam w życiu z dwóch powodów.

Pierwszy to taki, że życie zostało nam dane abyśmy chodzili po tej planecie szczęśliwi, a nie umęczeni niesmacznym dietetycznym jedzeniem. Drugi to taki, że tłuszcze są nam potrzebne (te dobre tłuszcze, prawdziwe i naturalne, żadne tam rafinowane), a w sałatce mamy mnóstwo witamin, przy czym niektóre z nich rozpuszczalne są właśnie w tłuszczach. Szkoda by było nie dodawać dressingu, pamiętaj bowiem, że nie jesteś tym co jesz, ale tym co przyswajasz. Cenne witaminki pozbawione dressingu to po prostu marnacja i tyle.

Polanie sałaty oliwą plus sól i pieprz to też marnacja! Marnujemy bowiem znakomitą okazję aby dostarczyć do organizmu tak potrzebnych mu antyutleniaczy i kwasów Omega-3.

Dzisiaj zatem podam przepis na witalny dressing do sałat (mieszanych, greckich z fetą itd.).  Jest to sos typu francuskiego (vinaigrette), lecz zmodyfikowany tak, by sprostał wyzwaniom dzisiejszych realiów. Przepis oryginalny był fajny ale 100 lat temu. Dzisiaj w  otaczającym nas schemizowanym świecie potrzebujemy czegoś więcej.

Dla porównania: co zawiera przykładowy torebkowy sos sałatkowy znanej firmy reklamowany w TV?

Skład: maltodekstryna, regulatory kwasowości – kwas cytrynowy, dioctan sodu, cukier, sól, skrobia modyfikowana, laktoza, natka pietruszki, cebula, olej roślinny, ekstrakt drożdżowy, czosnek, gorczyca, papryka, skrobia, pomidory, pieprz biały, lubczyk, tymianek, aromaty, ekstrakt bazylii.

——————————————————

Aktualizacja!

Na prośbę czytelników – oto kolejny, poszerzony, znacznie obszerniejszy od pierwszego, zbiór moich ulubionych zdrowych przepisów, sprawdzonych przeze mnie i stosowanych w moim codziennym żywieniu (soki, szejki, sałatki, zupy, warzywne dania na ciepło, desery bez cukru, lody, sosy i dressingi itd.) wraz z małymi sekretami mojej kuchni.

Moje zdrowe przepisy nie zawierają białej mąki, białego cukru, nadmiaru soli i nadmiernej ilości dodanego tłuszczu i cukrów prostych tam gdzie to zbyteczne. Nie zawierają mleka krowiego ani pszenicy (tam gdzie to możliwe stosuję ziarna bezglutenowe lub niskoglutenowe). Potrawy nadają się dla całej rodziny, w tym również dla dzieci w wieku szkolnym. Oparte są  w dużej mierze na filozofii nutritariańskiej (czerpania maksimum korzyści zdrowotnych z każdej spożywanej kalorii).

Ponieważ sama jestem mamą pracującą i nie mam czasu na długie przebywanie w kuchni, wszystkie moje przepisy kulinarne są niezmiernie szybkie i łatwe do wykonania, czas wykonania (czasowego osobistego zaangażowania w kuchenne prace) większości z nich nie przekracza kwadransa.

Opracowanie „99 przepisów Kuchni Szybkiej i Zdrowej” w formie e-booka (książki elektronicznej) zawiera 99 przepisów podzielonych na 10 rozdziałów.

okładkaOto co się w nich znajduje:

– Moja spiżarnia

– Śniadania

– Sałatki

– Zupy

– Dania na ciepło

– Sosy i dressingi

– Dodatki i przekąski

– Świeżo wyciskane soki

– Koktajle (smoothies)

– Desery i lody

 Smacznego!  :)

Cena opracowania to 19,90 zł.

dotpay

Jak zapłacić za opracowanie:

1. Zamówienia na e-booka można składać klikając tutaj [klik] – po włożeniu produktu do koszyka dostępne formy płatności to przelew bankowy lub płatność online (kartą, przelewem elektronicznym) albo za pobraniem (płatne przy odbiorze) jeśli wraz z e-bookiem nabywasz również produkty fizyczne.

2. Zapłać online poprzez bezpieczną platformę płatniczą Dotpay – szybkim przelewem elektronicznym lub kartą płatniczą klikając tutaj (wpisz proszę w okienku ID sprzedawcy 33105, wpisz kwotę 19,90 zł oraz opis transakcji „99 przepisów Kuchni Szybkiej i Zdrowej”, plik z materiałami zostanie wysłany na adres e-mail wpisany przez Ciebie podczas dokonywania płatności. Dostęp do pliku zostanie wysłany na Twój adres e-mail w ciągu 24 godzin po zaksięgowaniu wpłaty.

3. Zapłać klasycznym przelewem na konto autorki: Marlena Bhandari

50102055581111151408300033 wpisując w tytule przelewu nazwę pliku „99 przepisów Kuchni Szybkiej i Zdrowej” oraz (koniecznie!) Twój adres mailowy na jaki mam Ci wysłać plik. Dostęp do pliku zostanie wysłany na Twój adres e-mail w ciągu 24 godzin po zaksięgowaniu wpłaty.

4. Zapłać PayPalem, wysyłając należność ze swojego konta PayPal na adres mailowy kontakt[małpa]AkademiaWitalnosci.pl, kwota transakcji 19,90 zł,  opis transakcji „99 przepisów Kuchni Szybkiej i Zdrowej”.

Opracowanie niniejsze w formie pliku elektronicznego (e-booka) w formacie PDF zostanie wysłane na Twój adres mailowy. Jeśli chcesz możesz wydrukować treść pliku na swojej drukarce – bowiem plik elektroniczny nie jest wysyłany w formie papierowej.

Ważne! Jeśli masz adres e-mail w domenie yahoo, to podaj proszę adres do wysyłki pliku w jakiejkolwiek innej domenie, ponieważ yahoo nie dostarcza wiadomości z załącznikami i wracają one do mnie z powrotem jako niedostarczone!

 

Zdrowy dressing do sałatek
Write a review
Print
Prep Time
5 min
Total Time
5 min
Prep Time
5 min
Total Time
5 min
Ingredients
  1. 3 łyżki oleju lnianego budwigowego
  2. 1 łyżka oliwy z oliwek extravergine
  3. 1/2 łyżeczki musztardy (najlepiej robionej w domu)
  4. sok wyciśnięty z połówki cytryny lub 2 łyżki octu jabłkowego
  5. 1-2 ząbki czosnku przeciśniętego przez praskę
  6. 2-3 szczypty soli himalajskiej lub morskiej
  7. 2-3 szczypty kurkumy
  8. 2-3 szczypty pieprzu cayenne
  9. pieprz czarny mielony do smaku
  10. garść siekanej zielonej pietruszki i siekanego koperku (proporcje pół na pół mniej więcej)
Instructions
  1. Do miseczki lub małego słoiczka wlewamy olej lniany i oliwę. Albo też oliwą skrapiamy sałatę, a dressing robimy tylko z użyciem oleju lnianego. Ten ostatni musi być dobrej jakości olejem, który w sklepie (a potem u nas w domu) przechowywany jest cały czas w warunkach chłodniczych (tzw. olej budwigowy), innego nie kupujemy, bo może mieć goryczkę (takiego nie należy spożywać).
  2. Do miseczki/słoiczka z olejem wciskamy 1-2 ząbki czosnku, dodajemy sok z połówki cytryny, dodajemy odrobinę soli himalajskiej lub morskiej, kurkumę, cayenne, czarny pieprz mielony oraz pół łyżeczki domowej musztardy własnej roboty (jak nie mamy to kupną ale dobrej jakości), mieszamy trzepaczką aby stworzyć emulsję (lub zakręcamy pokrywkę słoiczka i potrząsamy, aż powstanie sos), dodajemy mnóstwo posiekanej pietruszki na spółkę z koperkiem i gotowe.
  3. Można też polać sosem sałatkę, a zieleninkę posypać dopiero na wierzch, bardziej dekoracyjnie.
Notes
  1. W przypadku sałatki greckiej do sosu dodajemy też pół łyżeczki oregano.
Akademia Witalności http://www.AkademiaWitalnosci.pl/

 Dressing można zrobić w podwójnej lub potrójnej ilości na zapas i przechowywać (przed dodaniem zieleniny, sam sos) w lodówce przez parę dni, będzie nawet bardziej aromatyczny gdy „naciągnie” przyprawami.

Najkorzystniejsze zdrowotnie i najgęstsze odżywczo dressingi to jednak nie te na bazie oliwy, ale te na bazie produktów całościowych (orzechy, nasiona, awokado itd.). Przepisy na takie dressingi znajdują się w moim opracowaniu „99 przepisów Kuchni Szybkiej i Zdrowej”. Warto je wypróbować wszystkie! 🙂