zdrowe czipsy

Gdy nadchodzi chłodna pora roku mniej czasu spędzamy w ruchu czy w ogóle na świeżym powietrzu, a więcej czasu spędzamy w domowych pieleszach. Rośnie też liczba imprez domowych, bo lubimy wtedy więcej czasu spędzać z przyjaciółmi. W te długie jesienne i zimowe wieczory różnego rodzaju pogryzanko-chrupanki przychodzą na myśl nie wiadomo skąd i… jakoś tak same wpadają w ręce. 

Co zrobić aby sobie zdrowo pochrupać?

Najłatwiej jest iść do pobliskiego spożywczaka i nabyć drogą kupna paczkę czipsów. Sęk jednak w tym, że na sklepowych półkach królują czipsy ziemniaczane: czasem są „z pieca” co wiele nie zmienia, najczęściej są niestety smażone na głębokim (kiepskim, rafinowanym, najtańszym z możliwych) tłuszczu, do tego jeszcze pełne są soli,  cukru, syntetycznych wzmacniaczy smaku i zapachu: aromaty, glutaminian oraz innych bardzo dziwnych substancji, których nazw normalny człowiek czasami nie jest w stanie poprawnie wymówić za pierwszym podejściem. Jednym słowem – chemiczny syf. Od tego trzymajmy się z daleka.

czipsy lays

A gdybyśmy mieli ochotę na coś mniej napchanego syntetykami i bliższego naturze? Możemy skierować swoje kroki w kierunku półki z napisem (kto zgadnie?) – tak, ZDROWA żywność. Niestety i tutaj czyhają na nas… średnio zdrowe niespodzianki. Nie wszystkie czipsy są suszone, niektóre mogą być również smażone. Ponadto producenci „naturalnych” czipsów np. jabłkowych czy marchewkowych również nie stronią od dodawania różnych rzeczy. W recepturze możemy znaleźć zarówno substancje aromatyzujące jak i przeciwutleniacze (np. kwas cytrynowy, kwas askorbinowy), ekstrakty drożdży i inne (np. zamiast czosnku – ekstrakty czosnku), cukier itd. Czyli takie niewinne poprawianie natury. Za to poprawianie natury producenci słono kasują: za kilka (2-3) deko czipsów płacimy jak za kilo surowca mniej więcej. Obawiam się, że w niektórych przypadkach koszt kolorowej torebeczki przewyższa wartość surowca. 😉

Możemy to samo (a nawet lepiej!) zrobić dużo taniej w domu, nie płacąc za torebeczkę, reklamę itp. Nasze domowe czipsy zawierają TYLKO czipsy, lub ewentualne dodatki smakowe jakie dobierzemy sami (zioła, oliwa z oliwek itd.). Samo robienie czipsów nie będzie wymagało od nas wielkiego zaangażowania (ok. 10-15 minut na rozdrobnienie surowca), potem czipsy robią się same: wystarczy wstawić je do suszenia (w suszarce do grzybów albo w minimalnie nagrzanym piekarniku).

Czipsy można zrobić na wytrawnie lub na słodko. Będzie to zależało od surowca. Dzisiaj podam dwa moje ulubione przepisy: czipsy z jarmużu (wytrawne) i czipsy jabłkowe (słodkawe). Zawsze robią furorę podczas domowych przyjęć, znikają błyskawicznie.

Czipsy z jarmużu są o tyle skomplikowane, że najpierw musimy dorwać jarmuż, co wcale nie jest proste. A szkoda, bo to jeden ze zwycięzców w Tabeli Gęstości Odżywczej (ANDI), o której pisałam niedawno. Ostatnio pojawił się jakimś cudem w moim warzywniaku (7 zł za duży pęk) i poprosiłam panią, aby go sprowadzała. Odrzekła, że na pewno będzie sprowadzać, bo jestem już którąś z rzędu chętną osobą. Bardzo mnie to ucieszyło. Akurat na jarmuż mamy sezon, a ponoć najlepszy jest taki, którego chwyciły pierwsze przymrozki.

Jarmuż należy rozdzielić na pojedyncze gałązki, umyć i osuszyć. Potem ręką rwiemy z każdej gałązki małe kawałki wielkości „tak w sam raz na raz do buzi”, odrywając je od środkowego grubego nerwu (ten zostawiamy ponieważ nie jest on dobry w smaku). Po całej operacji z gałązek powinny nam zostać same kikuty środkowego nerwu. Oderwane kawałki wrzucamy do miski, posypujemy szczyptą czy dwiema soli himalajskiej lub morskiej i polewamy dobrą oliwą z oliwek extravergine (mniej więcej 1,5-2,5 łyżki). 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Dobrze wszystko merdamy (ręką lub łyżką) i przekładamy na blachę (jeśli zamierzamy je mieć gotowe w ok. 15 minut w temperaturze 150 stopni) lub do suszarki (zachowają więcej wartości odżywczych, ale będą się suszyć ładnych kilka godzin w temp. ok. 40-50 stopni). Technologię wybieramy w zależności od tego ile mamy czasu, ja osobiście preferuję suszenie aby nie gubić tego co najcenniejsze, ale są sytuacje kiedy muszę mieć „na szybko” michę czipsów i wtedy je robię w piekarniku.

Skąd wiedzieć, że czipsy jarmużowe są już gotowe? Na pewno widać to po listkach (szczególnie ich brzegach), które zmieniają kolor. Jest jeszcze jedna ważna wskazówka: kiedy poruszymy naszymi czipsami w tę i nazad, to powinny przesuwając się szurać czyli wydawać z siebie cichy szumek (taki szu-szu) – wtedy są gotowe. Czasem nie wszystkie są „szumiące” w tym samym czasie – bywa, że jakieś niesforne listki potrafią wymagać więcej czasu, ja je po prostu zostawiam wtedy do małego dosuszenia/dopieczenia.

W taki oto prosty (i w przypadku użycia piekarnika super szybki) sposób z zaledwie trzech składników (jarmuż, sól, oliwa) mamy wyśmienite, chrupiące i rozpływające się w ustach czipsy, w smaku nie gorsze od serowych czipsów ze sklepu. Nie wiem na czym polega ich magia, ale naprawdę czuć w smaku fajny serowy podsmak, choć jarmuż sera nie zawiera przecież ani pikograma. Co tu dużo mówić – są boskie i uwiebiam je!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Czipsy z jabłek robię czasem naturalne czyli z samych jabłek, a czasem z dodatkiem cejlońskiego cynamonu. Za każdym razem wychodzi nieco inny smak, wszystko zależy od odmiany jabłek.

Tutaj przepis jest banalnie prosty: jabłka umyte i osuszone dzielimy na cząstki (ja mam taki specjalny krajacz do jabłek, który usuwa cały środek czyli gniazdo nasienne i jednocześnie dzieli jabłuszko na cząstki), a cząstki kroimy na cienkie plasterki. Można je albo delikatnie oprószyć cynamonem albo suszyć tak jak są, bez dodatków, w temp. 40-50 stopni przez kilka godzin.

czipsy z jabłek

Podobnym trybem można zrobić inne czipsy z owoców (gruszki, mango, banany, ananasy, truskawki) albo warzyw (korzeniowe jak marchew, pietrucha, buraki, ale też cukinie, ogórki, pomidory, czipsy jednorodne albo kolorową mieszankę).

Czipsy z innych niż jarmuż warzyw robimy bardzo podobnie: plasterki wędrują do miski, tam zostają dosmaczone odrobiną soli, oliwą, ziołami dowolnymi, octem jabłkowym lub balsamicznym jeśli chcemy mieć posmak winegret, a potem nic nie robimy tylko czekamy, aż będą chrupkie i gotowe do spożycia po wysuszeniu.

czipsy z warzyw

Takie czipsy są też znakomitą przekąską gdy wybieramy się w podróż (szczególnie z dziećmi). Można je robić na zapas, ale należy je przechowywać w szczelnie zamkniętym pudełku aby nie nabrały z powietrza wilgoci i nie zmiękły.

———————————————–

Aktualizacja!

Na prośbę czytelników – oto kolejny, poszerzony, znacznie obszerniejszy od pierwszego, zbiór moich ulubionych zdrowych przepisów, sprawdzonych przeze mnie i stosowanych w moim codziennym żywieniu (soki, szejki, sałatki, zupy, warzywne dania na ciepło, desery bez cukru, lody, sosy i dressingi itd.) wraz z małymi sekretami mojej kuchni.

Moje zdrowe przepisy nie zawierają białej mąki, białego cukru, nadmiaru soli i nadmiernej ilości dodanego tłuszczu i cukrów prostych tam gdzie to zbyteczne. Nie zawierają mleka krowiego ani pszenicy (tam gdzie to możliwe stosuję ziarna bezglutenowe lub niskoglutenowe). Potrawy nadają się dla całej rodziny, w tym również dla dzieci w wieku szkolnym. Oparte są  w dużej mierze na filozofii nutritariańskiej (czerpania maksimum korzyści zdrowotnych z każdej spożywanej kalorii).

Ponieważ sama jestem mamą pracującą i nie mam czasu na długie przebywanie w kuchni, wszystkie moje przepisy kulinarne są niezmiernie szybkie i łatwe do wykonania, czas wykonania (czasowego osobistego zaangażowania w kuchenne prace) większości z nich nie przekracza kwadransa.

Opracowanie „99 przepisów Kuchni Szybkiej i Zdrowej” w formie e-booka (książki elektronicznej) zawiera 99 przepisów podzielonych na 10 rozdziałów.

okładkaOto co się w nich znajduje:

– Moja spiżarnia

– Śniadania

– Sałatki

– Zupy

– Dania na ciepło

– Sosy i dressingi

– Dodatki i przekąski

– Świeżo wyciskane soki

– Koktajle (smoothies)

– Desery i lody

 Smacznego!  :)

Cena opracowania to 19,90 zł.

dotpay

Jak zapłacić za opracowanie:

1. Zamówienia na e-booka można składać klikając tutaj [klik] – po włożeniu produktu do koszyka dostępne formy płatności to przelew bankowy lub płatność online (kartą, przelewem elektronicznym) albo za pobraniem (płatne przy odbiorze) jeśli wraz z e-bookiem nabywasz również produkty fizyczne.

2. Zapłać online poprzez bezpieczną platformę płatniczą Dotpay – szybkim przelewem elektronicznym lub kartą płatniczą klikając tutaj (wpisz proszę w okienku ID sprzedawcy 33105, wpisz kwotę 19,90 zł oraz opis transakcji „99 przepisów Kuchni Szybkiej i Zdrowej”, plik z materiałami zostanie wysłany na adres e-mail wpisany przez Ciebie podczas dokonywania płatności. Dostęp do pliku zostanie wysłany na Twój adres e-mail w ciągu 24 godzin po zaksięgowaniu wpłaty.

3. Zapłać klasycznym przelewem na konto autorki: Marlena Bhandari

50102055581111151408300033 wpisując w tytule przelewu nazwę pliku „99 przepisów Kuchni Szybkiej i Zdrowej” oraz (koniecznie!) Twój adres mailowy na jaki mam Ci wysłać plik. Dostęp do pliku zostanie wysłany na Twój adres e-mail w ciągu 24 godzin po zaksięgowaniu wpłaty.

4. Zapłać PayPalem, wysyłając należność ze swojego konta PayPal na adres mailowy kontakt[małpa]AkademiaWitalnosci.pl, kwota transakcji 19,90 zł,  opis transakcji „99 przepisów Kuchni Szybkiej i Zdrowej”.

Opracowanie niniejsze w formie pliku elektronicznego (e-booka) w formacie PDF zostanie wysłane na Twój adres mailowy. Jeśli chcesz możesz wydrukować treść pliku na swojej drukarce – bowiem plik elektroniczny nie jest wysyłany w formie papierowej.

Ważne! Jeśli masz adres e-mail w domenie yahoo, to podaj proszę adres do wysyłki pliku w jakiejkolwiek innej domenie, ponieważ yahoo nie dostarcza wiadomości z załącznikami i wracają one do mnie z powrotem jako niedostarczone!