sałatka z rukoli

Sałatka jest codziennie moim „daniem głównym”. Mogę nie zjeść chleba, zupy czy kaszy, ale piękna zielona sałatka MUSI być codziennie w moim menu. Zielonolistne rządzą!  🙂

Kiedy nie mam zbyt wiele czasu na przygotowanie wieloskładnikowej sałatki sięgam po rukolę. Sałatkę z rukoli robi się błyskawicznie, a smakuje bosko! Można zabrać ją ze sobą do pracy (oczywiście w pojemniku, szczelnie zamykanym). Jeśli ktoś nie lubi rukoli może przygotować sałatkę w identyczny sposób używając o wiele łagodniejszej w smaku roszponki. Ja jednak wolę wyrazisty smak rukoli, który połączony z pomidorami świetnie razem się komponuje.

Rukola należy do krzyżowych (tak jak brokuł czy kapusta), a swój smak zawdzięcza m.in. sporej zawartości antynowotworowych glukozynolanów (głównie sulforafan). Pamiętajmy jednak o tym, że aby cieszyć się pełnią zdrowotnych zalet tych substancji należy wszelkie krzyżowe bardzo dobrze i długo żuć w buzi. Dopiero proces rozgniatania i mieszania ze śliną powoduje aktywację glukozynolanów i można powiedzieć, że zrobiliśmy sobie prawidłową sesję prewencyjnej antyrakowej chemioterapii! 😉

Dodatkowo luteina i zeaksantyna działają odmładzająco na skórę i chronią wzrok. Pomidory z kolei zawierają wiele witamin i mikroelementów (w tym dużo potasu oraz antyrakowe molekuły likopenu), szczypiorek jest jedną z najgęstszych odżywczo roślin (a przy okazji dostawcą wapnia i siarki), zaś ziarna słonecznika i sezamu oprócz tego dobre tłuszcze.

Tyle dobroci za tak niewiele! Naprawdę nie są nam potrzebne żadne suplementy, wystarczy codziennie jeść zielone! 🙂

Co potrzebujemy aby przyrządzić taką szybką, zdrową i smaczną sałatkę?

– świeża rukola

– kilka pomidorów (mogą być też cherry)

– garść szczypiorku

– kilka-kilkanaście czarnych oliwek

– łyżka nasion słonecznika

– łyżeczka gomasio (niełuskanego sezamu delikatnie uprażonego z solą) lub po prostu sezamu

– łyżeczka oleju z pestek dyni (lub innego nierafinowanego jaki wolicie: oliwy lub lnianego, ale z dyniowym smakuje mi najbardziej)

– odrobina pieprzu (jeśli nie mieliśmy gomasio to także soli

– opcjonalnie: szczypta ulubionych ziół (prowansalskie, czosnek niedźwiedzi, zioła greckie itp.)

Przygotowanie:

1. Rukolę, szczypiorek i pomidorki myjemy w podwójnej wodzie, i suszymy (rukolę można odwirować w wirówce do sałaty). Ja mycie warzyw robię na bieżąco od razu po zakupie, potem tylko czekają na mnie gotowe do spożycia w lodówce. Stanowi to dużą oszczędność czasu.

2. Robimy z rukoli „kołderkę” i na tej zielonej kołderce układamy pomidory pokrojone na kawałki, posypujemy  posiekanym szczypiorkiem i ziarenkami słonecznika oraz gomasio (lub szczyptą soli himalajskiej i sezamem).

3. Dekorujemy oliwkami, dosmaczamy pieprzem i odrobinką nierafinowanego oleju (z pestek dyni, lnianego, oliwy) oraz ew. ziołami.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAGotowe! Smacznego! 🙂

———————————————-

Aktualizacja!

Na prośbę czytelników – oto kolejny, poszerzony, znacznie obszerniejszy od pierwszego, zbiór moich ulubionych zdrowych przepisów, sprawdzonych przeze mnie i stosowanych w moim codziennym żywieniu (soki, szejki, sałatki, zupy, warzywne dania na ciepło, desery bez cukru, lody, sosy i dressingi itd.) wraz z małymi sekretami mojej kuchni.

Moje zdrowe przepisy nie zawierają białej mąki, białego cukru, nadmiaru soli i nadmiernej ilości dodanego tłuszczu i cukrów prostych tam gdzie to zbyteczne. Nie zawierają mleka krowiego ani pszenicy (tam gdzie to możliwe stosuję ziarna bezglutenowe lub niskoglutenowe). Potrawy nadają się dla całej rodziny, w tym również dla dzieci w wieku szkolnym. Oparte są  w dużej mierze na filozofii nutritariańskiej (czerpania maksimum korzyści zdrowotnych z każdej spożywanej kalorii).

Ponieważ sama jestem mamą pracującą i nie mam czasu na długie przebywanie w kuchni, wszystkie moje przepisy kulinarne są niezmiernie szybkie i łatwe do wykonania, czas wykonania (czasowego osobistego zaangażowania w kuchenne prace) większości z nich nie przekracza kwadransa.

Opracowanie „99 przepisów Kuchni Szybkiej i Zdrowej” w formie e-booka (książki elektronicznej) zawiera 99 przepisów podzielonych na 10 rozdziałów.

okładkaOto co się w nich znajduje:

– Moja spiżarnia

– Śniadania

– Sałatki

– Zupy

– Dania na ciepło

– Sosy i dressingi

– Dodatki i przekąski

– Świeżo wyciskane soki

– Koktajle (smoothies)

– Desery i lody

 Smacznego!  :)

Cena opracowania to 19,90 zł.

dotpay

Jak zapłacić za opracowanie:

1. Zamówienia na e-booka można składać klikając tutaj [klik] – po włożeniu produktu do koszyka dostępne formy płatności to przelew bankowy lub płatność online (kartą, przelewem elektronicznym) albo za pobraniem (płatne przy odbiorze) jeśli wraz z e-bookiem nabywasz również produkty fizyczne.

2. Zapłać online poprzez bezpieczną platformę płatniczą Dotpay – szybkim przelewem elektronicznym lub kartą płatniczą klikając tutaj (wpisz proszę w okienku ID sprzedawcy 33105, wpisz kwotę 19,90 zł oraz opis transakcji „99 przepisów Kuchni Szybkiej i Zdrowej”, plik z materiałami zostanie wysłany na adres e-mail wpisany przez Ciebie podczas dokonywania płatności. Dostęp do pliku zostanie wysłany na Twój adres e-mail w ciągu 24 godzin po zaksięgowaniu wpłaty.

3. Zapłać klasycznym przelewem na konto autorki: Marlena Bhandari

50102055581111151408300033 wpisując w tytule przelewu nazwę pliku „99 przepisów Kuchni Szybkiej i Zdrowej” oraz (koniecznie!) Twój adres mailowy na jaki mam Ci wysłać plik. Dostęp do pliku zostanie wysłany na Twój adres e-mail w ciągu 24 godzin po zaksięgowaniu wpłaty.

4. Zapłać PayPalem, wysyłając należność ze swojego konta PayPal na adres mailowy kontakt[małpa]AkademiaWitalnosci.pl, kwota transakcji 19,90 zł,  opis transakcji „99 przepisów Kuchni Szybkiej i Zdrowej”.

Opracowanie niniejsze w formie pliku elektronicznego (e-booka) w formacie PDF zostanie wysłane na Twój adres mailowy. Jeśli chcesz możesz wydrukować treść pliku na swojej drukarce – bowiem plik elektroniczny nie jest wysyłany w formie papierowej.

Ważne! Jeśli masz adres e-mail w domenie yahoo, to podaj proszę adres do wysyłki pliku w jakiejkolwiek innej domenie, ponieważ yahoo nie dostarcza wiadomości z załącznikami i wracają one do mnie z powrotem jako niedostarczone!

 

Szybka sałatka z rukoli
Write a review
Print
Prep Time
5 min
Prep Time
5 min
Ingredients
  1. - świeża rukola
  2. - kilka pomidorów (mogą być też cherry)
  3. - garść szczypiorku
  4. - kilka-kilkanaście czarnych oliwek
  5. - łyżka nasion słonecznika
  6. - łyżeczka gomasio (niełuskanego sezamu delikatnie uprażonego z solą) lub po prostu sezamu
  7. - łyżeczka oleju z pestek dyni (lub innego nierafinowanego jaki wolicie: oliwy lub lnianego, ale z dyniowym smakuje mi najbardziej)
  8. - odrobina pieprzu (jeśli nie mieliśmy gomasio to także soli)
Instructions
  1. 1. Rukolę, szczypiorek i pomidorki myjemy w podwójnej wodzie, i suszymy (rukolę można odwirować w wirówce do sałaty).
  2. 2. Robimy z rukoli „kołderkę” i na tej zielonej kołderce układamy pomidory pokrojone na kawałki, posypujemy posiekanym szczypiorkiem i ziarenkami słonecznika oraz gomasio (lub szczyptą soli himalajskiej i sezamem).
  3. 3. Dekorujemy oliwkami, dosmaczamy pieprzem i odrobinką nierafinowanego oleju (z pestek dyni, lnianego, oliwy).
Akademia Witalności http://www.AkademiaWitalnosci.pl/