napój izotoniczny

Napoje izotoniczne zrobiły w ostatnich latach niezwykłą karierę. Zabieramy je ze sobą na rower, na siłownię czy też na zajęcia fitness. Przy dużym wysiłku fizycznym gdy mocno się pocimy konieczne jest uzupełnienie w organizmie wody i elektrolitów. Napój izotoniczny pozwala szybko ugasić pragnienie i dostarczyć mikroelementów wypoconych podczas uprawiania aktywności fizycznej (szczególnie sodu).

Napoje izotoniczne (typu Gatorade, Powerade, Oshee, Isostar itp.) można łatwo kupić niemal w każdym sklepie, kuszą neonowymi kolorami i wymyślnymi nazwami, jednak ich skład pozostawia sporo do życzenia. Można je jednak zrobić tanim kosztem w trzy minuty w domu.

Oto skład napoju Powerade (producent: Coca-Cola Company) o bardzo zachęcającym i „świeżym” niebieskim neonowym wyglądzie:

Skład: woda, dekstroza, maltodekstryna, cytrynian sodu, cytrynian potasu, aromaty, stabilizatory – guma arabska, ester glicerolu i żywicy roślinnej, witaminy – niacyca, E, kwas pantotenowy,  B6, biotyna. Substancje słodzące: aspartam, acesulfam-K, barwnik- błękit brylantowy FCF. Zawiera cukier i substancje słodzące. Zawiera źródło fenyloalaniny.

Jednym słowem włos się jeży – obraz nędzy i rozpaczy: posłodzona cukrem i chemicznymi słodzikami woda z dodatkiem syntetycznych witamin i innych chemikaliów mających oszukać Twoje zmysły (barwniki, aromaty). Nie uważasz, że przepłacasz? A co na to Twój organizm? Czy po to ćwiczysz godzinami by być zdrowym, a potem wlewasz w siebie chemiczny koktajl, który ze zdrowiem nie ma kompletnie nic wspólnego?

Oto kilka przepisów jak zrobić w domu szybko i tanio swój własny naturalny napój izotoniczny.

Co potrzebujesz: woda niegazowana (jeśli masz wodę kokosową to jeszcze lepiej), sól morska (lub celtycka lub himalajska), miód, cytryny, limonki, pomarańcze, truskawki itp.

Napój cytrynowy:

1.  2 szklanki wody (lub mniej jeśli lubisz mocniejszy smak)

2.  1/8 łyżeczki soli morskiej (celtyckiej, himalajskiej)

3.  2 łyżki dobrego miodu

4.  pół szklanki świeżo wyciśniętego soku z cytryny i limonki (pół na pół albo tak jak lubisz)

Napój pomarańczowy: pierwsze 3 składniki bez zmian, w punkcie czwartym dodajemy 1/2 szklanki świeżo wyciśniętego soku z pomarańczy i 1/4 szklanki soku świeżo wyciśniętego z cytryny

Napój truskawkowy: w punkcie czwartym dodajemy szklankę zmiksowanych truskawek.

Tak naprawdę ogranicza Cię jedynie fantazja. Może wolisz arbuza zamiast truskawek? A może kusi Cię zielony napój? Zmiksuj kiwi i dodaj do napoju. Możesz zmiksować maliny (przetrzyj przez sitko pesteczki zanim dodasz pulpę do napoju), jeśli lubisz grejfruty zrób sobie napój grejfrutowy (wspaniale gasi pragnienie tą swoją delikatną goryczką, szczególnie lubię pół na pół z pomarańczą).

 

domowe napoje

 Czasem do napoju dodaję 2-3 listeczki świeżo zerwanych listków mięty, a gdy jest bardzo gorąco dodaję też kostki lodu. Ilość składników słodkich (miód) i kwaskowatych (soki z cytrusów) można oczywiście regulować po swojemu.

Możesz zabrać swój napój w bidonie czy butelce z wysuwanym dzióbkiem, a jeśli wolisz szklane opakowanie polecam butelki po Frugo (są mniejsze oraz większe) – mają bowiem bardzo szczelne zakrętki, nadające się do zabrania napoju ze sobą gdy jesteśmy poza domem.

frugo zrób to sam

Takie napoje możemy wziąć ze sobą na trening, na wycieczkę, na majówkę itd. Mają mnóstwo witamin (naturalnych, nie sztucznie dodanych), minerałów, elektrolitów i zero chemii – zawsze wiesz co pijesz.

Twój organizm będzie Ci za to wdzięczny po długim wysiłku. Spróbuj chociaż raz, a do chemicznych neonowych pseudonapojów izotonicznych nigdy już nie wrócisz.

———————————————-

Aktualizacja!

Na prośbę czytelników – oto kolejny, poszerzony, znacznie obszerniejszy od pierwszego, zbiór moich ulubionych zdrowych przepisów, sprawdzonych przeze mnie i stosowanych w moim codziennym żywieniu (soki, szejki, sałatki, zupy, warzywne dania na ciepło, desery bez cukru, lody, sosy i dressingi itd.) wraz z małymi sekretami mojej kuchni.

Moje zdrowe przepisy nie zawierają białej mąki, białego cukru, nadmiaru soli i nadmiernej ilości dodanego tłuszczu i cukrów prostych tam gdzie to zbyteczne. Nie zawierają mleka krowiego ani pszenicy (tam gdzie to możliwe stosuję ziarna bezglutenowe lub niskoglutenowe). Potrawy nadają się dla całej rodziny, w tym również dla dzieci w wieku szkolnym. Oparte są  w dużej mierze na filozofii nutritariańskiej (czerpania maksimum korzyści zdrowotnych z każdej spożywanej kalorii).

Ponieważ sama jestem mamą pracującą i nie mam czasu na długie przebywanie w kuchni, wszystkie moje przepisy kulinarne są niezmiernie szybkie i łatwe do wykonania, czas wykonania (czasowego osobistego zaangażowania w kuchenne prace) większości z nich nie przekracza kwadransa.

Opracowanie „99 przepisów Kuchni Szybkiej i Zdrowej” w formie e-booka (książki elektronicznej) zawiera 99 przepisów podzielonych na 10 rozdziałów.

okładkaOto co się w nich znajduje:

– Moja spiżarnia

– Śniadania

– Sałatki

– Zupy

– Dania na ciepło

– Sosy i dressingi

– Dodatki i przekąski

– Świeżo wyciskane soki

– Koktajle (smoothies)

– Desery i lody

 Smacznego!  :)

Cena opracowania to 19,90 zł.

dotpay

Jak zapłacić za opracowanie:

1. Zamówienia na e-booka można składać klikając tutaj [klik] – po włożeniu produktu do koszyka dostępne formy płatności to przelew bankowy lub płatność online (kartą, przelewem elektronicznym) albo za pobraniem (płatne przy odbiorze) jeśli wraz z e-bookiem nabywasz również produkty fizyczne.

2. Zapłać online poprzez bezpieczną platformę płatniczą Dotpay – szybkim przelewem elektronicznym lub kartą płatniczą klikając tutaj (wpisz proszę w okienku ID sprzedawcy 33105, wpisz kwotę 19,90 zł oraz opis transakcji „99 przepisów Kuchni Szybkiej i Zdrowej”, plik z materiałami zostanie wysłany na adres e-mail wpisany przez Ciebie podczas dokonywania płatności. Dostęp do pliku zostanie wysłany na Twój adres e-mail w ciągu 24 godzin po zaksięgowaniu wpłaty.

3. Zapłać klasycznym przelewem na konto autorki: Marlena Bhandari

50102055581111151408300033 wpisując w tytule przelewu nazwę pliku „99 przepisów Kuchni Szybkiej i Zdrowej” oraz (koniecznie!) Twój adres mailowy na jaki mam Ci wysłać plik. Dostęp do pliku zostanie wysłany na Twój adres e-mail w ciągu 24 godzin po zaksięgowaniu wpłaty.

4. Zapłać PayPalem, wysyłając należność ze swojego konta PayPal na adres mailowy kontakt[małpa]AkademiaWitalnosci.pl, kwota transakcji 19,90 zł,  opis transakcji „99 przepisów Kuchni Szybkiej i Zdrowej”.

Opracowanie niniejsze w formie pliku elektronicznego (e-booka) w formacie PDF zostanie wysłane na Twój adres mailowy. Jeśli chcesz możesz wydrukować treść pliku na swojej drukarce – bowiem plik elektroniczny nie jest wysyłany w formie papierowej.

Ważne! Jeśli masz adres e-mail w domenie yahoo, to podaj proszę adres do wysyłki pliku w jakiejkolwiek innej domenie, ponieważ yahoo nie dostarcza wiadomości z załącznikami i wracają one do mnie z powrotem jako niedostarczone!