żołądek

Żołądek jest często organem przez nas zaniedbywanym. A przecież to od niego w dużej mierze zależy nasz nastrój i nasze psychiczne samopoczucie. Szczęśliwy żołądek wytwarza szczęśliwy nastrój. O delikatne narządy trawienia należy dbać by nam długo służyły.

Tak jak każdą częścią żyjącej maszynerii jaką jest nasze ciało, żołądkiem rządzą pewne prawa. Ich przestrzeganie sprawia, że żołądek dobrze pracuje, co z kolei ma wpływ na cały organizm.

Mamy pięć obszarów nad którymi mamy kontrolę jeśli chodzi o pierwszy odcinek przewodu pokarmowego: usta.

1. Wybieramy co wkładamy do ust

2. Decydujemy kiedy wkładamy do ust

3. To od nas zależy jak długo pokarm zostanie w ustach

4. Decydujemy ile jemy

5. Mamy wpływ na otoczenie w jakim spożywamy posiłek

1. Co wkładamy do ust

Pokarm surowy jest pokarmem żywym, pełnym enzymów. Z tego powodu jest trawiony łatwo i szybko w żołądku. Pokarm gotowany jest również ważnym składnikiem diety, ponieważ gotowanie pozwala np. na rozbijanie skrobi czy kwasu fitowego zawartego w strączkowych i w ziarnach sprawiając, że są łatwiejsze do strawienia. Kiełkowanie i kiszenie również ma takie samo działanie. Gotowane jedzenie trawi się dłużej niż surowe, stąd zalecane jest zaczynać posiłek od pokarmu surowego. To stymuluje enzymy trawienne przygotowując na przyjęcie pokarmu gotowanego. Pozwala to też pokarmowi surowemu zostać strawionym  i przejść przez żołądek bez opóźnień jakie mógłby spowodować pokarm gotowany, który charakteryzuje się wolniejszym pasażem. Pokarm jak najmniej przetworzony lub w jak najbliższym naturze stanie jest jak najbardziej polecany. Najbardziej naturalne zalecenia odnośnie diety jakie człowiek otrzymał od Boga to owoce, warzywa, orzechy i ziarna. Pokarm wymagający najmniejszego przetworzenia powinien być spożywany w jak największej ilości, zaś pokarm wymagający większego przetwarzania powinien być spożywany w ilościach jak najmniejszych.

(…) Jedz owoce i warzywa osobno. Owoce zjedz w jednym posiłku a warzywa w drugim. Owoce i warzywa wymagają innych enzymów by je rozbić. Jedzone razem mogą stworzyć „walkę” w żołądku.

Woda powinna być pita pomiędzy posiłkami, nie razem z posiłkami. Płyny przyjmowane z posiłkiem powodują rozwodnienie enzymów trawiennych, przez co trawienie przebiega nieprawidłowo. Trawienie jest procesem chemicznym, a woda spowalnia wszystkie chemiczne procesy. Płyn musi zostać wchłonięty zanim proces trawienia się rozpocznie. Z tego względu najlepiej nie pić wody półtorej godziny przed ani po posiłku, aby nie zakłócać procesów trawiennych. Bardzo ważne jest pić wodę wcześnie rano, jako że ciało po nocy jest odwodnione. Woda przed śniadaniem nawilża i oczyszcza każdą komórkę i przygotowuje żołądek do trawienia wzmacniając jego błonę śluzową.

Unikaj substancji mogących osłabiać lub podrażniać błony śluzowe żołądka. Takie substancje to np. alkohol, cukier, czarny pieprz, monoglutaminian sodu, kofeina, chili, goździki, cynamon, pokarmy smażone, dym tytoniowy i z marihuany.

2. Kiedy wkładamy do ust

Bądź spójny. Jesteśmy istotami podlegającymi cyklom i żołądek nie jest tu wyjątkiem. Dobrze jest karmić ciało o mniej więcej tej samej porze. Najlepiej do trawienia obfitego posiłku (śniadania) żołądek jest przygotowany rano. Zatem sprawdza się tu powiedzenie „śniadanie zjedz sam, obiadem podziel się z przyjacielem, a kolację oddaj wrogowi.”. Gdy idziemy spać, również żołądek powinien mieć okazję do wypoczynku po zakończonej pracy. Pomiędzy posiłkami powinno upływać co najmniej pięć lub sześć godzin, stąd większość ludzi woli spożywać dwa posiłki dziennie, a nie trzy. Niektórzy ludzie potrzebują trzeciego posiłku, jednak najlepiej aby był on najlżejszym posiłkiem dnia zjedzonym możliwie wczesnym wieczorem. Trawienie zwalnia około godziny 7 wieczorem.

żołądek umiejscowienie

Trawienie może być przyrównane do eksplozji w ludzkim organizmie, który potrzebuje olbrzymiej ilości krwi i energii aby strawić jedzenie. Pokarm trawi się ok. 3-4 godz. i gdy ten proces jest przerwany następnym posiłkiem, żołądek ma znowu problem aby rozbić pokarm poprawnie.

Powszechną choć szkodliwą praktyką jest jedzenie co dwie lub trzy godziny. Gdy tak się dzieje żołądek jest zmuszany przerwać trawienie i zająć się nowo przybyłym pokarmem. Stąd trawienie poprzedniego pokarmu jest opóźnione, a zaniedbany pokarm zaczyna fermentować.

Enzymy trawienne ulegają wyczerpaniu po procesie trawienia, więc potrzebna jest duża przerwa pomiędzy posiłkami, która umożliwi odnowienie zapasów enzymów.

3. Jak długo w ustach

Być może słyszeliście mądre stare powiedzenie: „Trzeba żuć nasze napoje i pić nasze jedzenie.”. To oznacza, że powinniśmy trzymać płyny w ustach przez kilka sekund zanim je połkniemy aby ogrzać ciecz przed wprowadzeniem jej do żołądka. Ponadto jeśli są to soki to taka praktyka umożliwi enzymom zawartym w ślinie zmieszać się z sokiem, przez co stanie się on lżej strawny.

Z drugiej strony powinniśmy żuć jedzenie do momentu aż jest niemal płynne. Tym sposobem ułatwiamy żołądkowi pracę rozbijając pokarm na mniejsze kawałki, jak również zawarty w ślinie enzym ptyalina rozłoży zawartą w pokarmie skrobię. Trawienie skrobi jest często utrudnione gdy jedzenie przeżujesz raptem dwa czy trzy razy. Więc postaraj się żuć, żuć i jeszcze raz żuć – to dobry zwyczaj i wychodzi tylko na zdrowie.

4. Ile jeść na jeden posiłek

Nawet zdrowe i organiczne jedzenie może zatruwać organizm gdy zbyt wielka ilość zostanie przyjęta naraz. Tak samo szkodliwe jak uniemożliwiające prawidłowe trawienie jedzenie wiele razy dziennie jest… przejadanie się dwa razy dziennie, co także nie jest wskazane. Pojemność ludzkiego żołądka to 1 1/2 – 2 litrów. Większa ilość pożywienia naraz obciąża żołądek, który fizycznie nie jest w stanie prawidłowo wtedy pracować. Cierpi na tym cały organizm. Trawienie może zostać spowolnione na kolejne długie godziny.

5. Otoczenie

Godziny posiłków powinny być przyjemnie spędzonym czasem. Żołądek jest ściśle związany z mózgiem. Nie rozwiązuj kontrowersyjnych kwestii przy stole. Małe dzieci jeśli będą odsuwane od stołu za każdym razem gdy czynią zamieszanie – szybko nauczą się zachowywać się przy stole. Jeśli jesteś niespokojny (zmartwiony, zestresowany) to dobrym pomysłem jest zjeść lekki posiłek lub wypić sok wyciskany. Trawienie nie przebiega prawidłowo gdy jesteśmy w stresie. Przy posiłku nie zajmuj się niepokojącymi myślami, jedz bez pośpiechu, powoli i z radością.

Lekka aktywność fizyczna jak spacer czy lekkie obowiązki domowe pomagają w trawieniu. Intensywne ćwiczenia fizyczne zaś tuż po posiłku spowalniają trawienie, ponieważ krew musi w tym momencie spłynąć od żołądka do mięśni, używanych podczas intensywnej aktywności. Tak samo dzieje się, jeśli idziesz pływać, kąpać czy bierzesz prysznic tuż po posiłku. Potrzebna do trawienia krew zostaje przetransportowana w kierunku powierzchni skóry. Gdy bierzemy do ust pokarm aktywują się ślinianki i do żołądka napływa krew. Jest ona niezbędna do trawienia. Pozbawienie zaś żołądka dopływu krwi opóźnia trawienie sprawiając, iż nie przebiega ono prawidłowo.

Pamiętaj o zachowaniu prawidłowej postawy podczas posiłku. Proste plecy i ramiona pozwolą żołądkowi wykonać pracę trawienną prawidłowo.

Autorem artykułu jest Barbara O’Neill, amerykańska dietetyczka holistyczna. Artykuł w oryginale (jęz. ang.) znajduje się na stronie:

http://www.barbhealth.com/Articles/How%20to%20Respect%20to%20the%20Delicate%20Organs%20of%20Digestion.pdf