kostka rosołowa

Co stosować zamiast Vegety i kostek rosołowych, które zawierają szkodliwe składniki (glutaminian sodu, rafinowany cukier, inozynian disodowy itd.)? Można w prosty sposób wykonać te przyprawy domowym sposobem dobierając proporcje składników oraz przyprawiając je wedle własnego gustu. Dzisiaj dwa przepisy!

Domowe kostki rosołowe

Domowej roboty kostki bulionowe wymagają nieco pracy, lecz wykonane jednorazowo służą nam potem przez długi czas przechowywane w zamrażarce.

Składniki:

– 1 włoszczyzna

– 2-3 ząbki czosnku

– 1 cebula

– zielona pietruszka

– łyżka oliwy lub oleju kokosowego

– sól morska lub himalajska do smaku

– przyprawy według uznania,  ja daję listek laurowy, pieprz ziarnisty i mielony, pieprz cayenne, kurkuma, ziele angielskie, płatki drożdżowe.

Wykonanie: obraną cebulę, por oraz obrane ząbki czosnku siekamy i delikatnie podsmażamy w garnku na malutkim ogniu na łyżce oliwy lub oleju kokosowego. Resztę warzyw kroimy i dorzucamy do garnka, zalewając całość taką ilością filtrowanej zimnej wody by przykryła warzywa. Dodajemy przyprawy i zieleninę. Na małym ogniu gotujemy ok. 2 godziny, po doprowadzeniu do wrzenia gotujemy bez przykrycia. Po ugotowaniu wyjmujemy listki laurowe i wszelkie przyprawy w ziarenkach (pieprz, ziele), studzimy nieco nasz wywar i blenderem miksujemy na jednolitą masę. Masę przekładamy do foremek na kostki lodu, najlepiej silikonowych ponieważ potem łatwiej jest je wyjąć. Po zamrożeniu wyjmujemy kostki i zawijamy każdą w papier śniadaniowy jak cukierek.

Starajmy się nie stosować w tym celu folii spożywczej (może zawierać szkodliwy Bisfenol A) ani folii aluminiowej (aluminium jest metalem toksycznym dla organizmu ludzkiego).  Kostki zawinięte w papierki wkładamy do pojemnika z przykrywką i przechowujemy w zamrażalniku.

Domowa Vegeta (Kucharek, Jarzynka, Warzywko)

Można przygotować tą przyprawę w wersji ekspresowej lub wolniejszej standardowej. W wersji ekspresowej stosujemy zakupioną w warzywniaku gotową mieszankę suszonych warzyw oraz czosnek granulowany. Nie mamy wtedy wpływu na jej skład ani nie wiemy  z jakich upraw pochodziły te warzywa. Ale za to oszczędzamy czas. 

Natomiast w wersji standardowej używamy świeżą włoszczyznę (ok. 1,5 kg mieszanych warzyw w proporcjach według uznania: marchew, pietruszka, seler, pasternak, por, cebula) oraz świeży czosnek.

Składniki:

– 2 szklanki (ok. 100 g) suszonej włoszczyzny lub ok. 1-1,5 kg świeżej

– 1-2 łyżeczki czosnku granulowanego lub czosnku niedźwiedziego (wersja ekspres) lub kilka ząbków świeżego (dla wersji standard)

– 2-3 łyżki soli himalajskiej lub morskiej

– pół łyżeczki pieprzu cayenne

– po łyżeczce przypraw: mielonej słodkiej papryki, lubczyku, ewentualnie pieprzu czarnego mielonego (ja nie dodaję, wolę dodać pieprz już podczas gotowania)

– po 2 łyżeczki mielonej kurkumy i ewentualnie suszonej natki pietruszki (jeśli gotowa suszona włoszczyzna jej nie zawiera)

– 2 łyżki płatków drożdżowych nieaktywnych (opcjonalnie)

domowa vegeta

Wykonanie:

Dla ekspresowej wersji: nie musimy już warzyw suszyć, zatem do gotowej mieszanki dodajemy przyprawy i mielimy całość w blenderze lub młynku do kawy.

Dla standardowej wersji: warzywa twarde za pomocą robota kuchennego tarkujemy na grubsze wiórki, por, cebulę i czosnek kroimy na wiórki ręcznie (lub drobno siekamy). Rozkładamy na blaszce papier do pieczenia i na to wykładamy cienką warstwą rozdrobnione warzywa. Suszymy albo na wolnym powietrzu przy słonecznej pogodzie (przykryte czystą lnianą ściereczką), albo też w lekko nagrzanym (50-60 stopni) piekarniku przy uchylonych drzwiczkach. Po wysuszeniu wrzucamy razem z przyprawami do blendera i mielimy. Jeśli mielimy w młynku do kawy – wyjdzie drobniejszy proszek. Przechowujemy w szczelnie zamkniętym pudełku.

Gotowe! Już mamy kostki rosołowe domowej roboty bez glutaminianu sodu i domową vegetę zrobioną według naszego gustu. Takie zdrowe zrobione w domu przyprawy pomagają zachować równowagę kwasowo-zasadową organizmu, zachowanie witalności i zdrowia oraz wspomagają naturalne odmładzanie.

——————————————————

Aktualizacja!

Na prośbę czytelników – oto kolejny, poszerzony, znacznie obszerniejszy od pierwszego, zbiór moich ulubionych zdrowych przepisów, sprawdzonych przeze mnie i stosowanych w moim codziennym żywieniu (soki, szejki, sałatki, zupy, warzywne dania na ciepło, desery bez cukru, lody, sosy i dressingi itd.) wraz z małymi sekretami mojej kuchni.

Moje zdrowe przepisy nie zawierają białej mąki, białego cukru, nadmiaru soli i nadmiernej ilości dodanego tłuszczu i cukrów prostych tam gdzie to zbyteczne. Nie zawierają mleka krowiego ani pszenicy (tam gdzie to możliwe stosuję ziarna bezglutenowe lub niskoglutenowe). Potrawy nadają się dla całej rodziny, w tym również dla dzieci w wieku szkolnym. Oparte są  w dużej mierze na filozofii nutritariańskiej (czerpania maksimum korzyści zdrowotnych z każdej spożywanej kalorii).

Ponieważ sama jestem mamą pracującą i nie mam czasu na długie przebywanie w kuchni, wszystkie moje przepisy kulinarne są niezmiernie szybkie i łatwe do wykonania, czas wykonania (czasowego osobistego zaangażowania w kuchenne prace) większości z nich nie przekracza kwadransa.

Opracowanie „99 przepisów Kuchni Szybkiej i Zdrowej” w formie e-booka (książki elektronicznej) zawiera 99 przepisów podzielonych na 10 rozdziałów.

okładkaOto co się w nich znajduje:

– Moja spiżarnia

– Śniadania

– Sałatki

– Zupy

– Dania na ciepło

– Sosy i dressingi

– Dodatki i przekąski

– Świeżo wyciskane soki

– Koktajle (smoothies)

– Desery i lody

 Smacznego!  :)

Cena opracowania to 19,90 zł.

dotpay

Jak zapłacić za opracowanie:

1. Zamówienia na e-booka można składać klikając tutaj [klik] – po włożeniu produktu do koszyka dostępne formy płatności to przelew bankowy lub płatność online (kartą, przelewem elektronicznym) albo za pobraniem (płatne przy odbiorze) jeśli wraz z e-bookiem nabywasz również produkty fizyczne.

2. Zapłać online poprzez bezpieczną platformę płatniczą Dotpay – szybkim przelewem elektronicznym lub kartą płatniczą klikając tutaj (wpisz proszę w okienku ID sprzedawcy 33105, wpisz kwotę 19,90 zł oraz opis transakcji „99 przepisów Kuchni Szybkiej i Zdrowej”, plik z materiałami zostanie wysłany na adres e-mail wpisany przez Ciebie podczas dokonywania płatności. Dostęp do pliku zostanie wysłany na Twój adres e-mail w ciągu 24 godzin po zaksięgowaniu wpłaty.

3. Zapłać klasycznym przelewem na konto autorki: Marlena Bhandari

50102055581111151408300033 wpisując w tytule przelewu nazwę pliku „99 przepisów Kuchni Szybkiej i Zdrowej” oraz (koniecznie!) Twój adres mailowy na jaki mam Ci wysłać plik. Dostęp do pliku zostanie wysłany na Twój adres e-mail w ciągu 24 godzin po zaksięgowaniu wpłaty.

4. Zapłać PayPalem, wysyłając należność ze swojego konta PayPal na adres mailowy kontakt[małpa]AkademiaWitalnosci.pl, kwota transakcji 19,90 zł,  opis transakcji „99 przepisów Kuchni Szybkiej i Zdrowej”.

Opracowanie niniejsze w formie pliku elektronicznego (e-booka) w formacie PDF zostanie wysłane na Twój adres mailowy. Jeśli chcesz możesz wydrukować treść pliku na swojej drukarce – bowiem plik elektroniczny nie jest wysyłany w formie papierowej.

Ważne! Jeśli masz adres e-mail w domenie yahoo, to podaj proszę adres do wysyłki pliku w jakiejkolwiek innej domenie, ponieważ yahoo nie dostarcza wiadomości z załącznikami i wracają one do mnie z powrotem jako niedostarczone!