arbuz

Mamy wiosnę pełną parą! Jeśli jeszcze nie zrobiliśmy wiosennych porządków w organizmie to najwyższy czas. Oczyszczanie organizmu to nie dziwactwo ani fanaberia, lecz wymóg czasów w jakich przyszło nam żyć.

Najlepiej wybrać sobie weekend by zacząć oczyszczanie. Może ono trwać tylko 3 dni (weekendowy detoks), może trwać 7 lub 14 dni a nawet i dłużej – zależnie od indywidualnych potrzeb. Zazwyczaj nikomu nie jest potrzebny detoks trwający dłużej niż 6 tygodni (ok. 40 dni). Co jeść i pić podczas oczyszczania?

Oto 20 pokarmów które ułatwią usuwanie szkodliwych toksyn z organizmu.

1. Owoc granatu. Bogaty w antocyjany, cenne antyoksydanty nadające ziarenkom śliczną rubinową barwę. Antocyjany chronią nasze DNA przed uszkodzeniami i stanami zapalnymi, przywracają wigor i działają odmładzająco.

granat

2. Rukola. Drobne listki są ciemnozielone i pełne chlorofilu. Jest to warzywo z rodziny krzyżowych, do których należą m.in. kapusta, brokuł czy kalafior. Jak wszystkie krzyżowe zawiera sulforafan, molekułę o niezwykłym potencjale antynowotworowym. Luteina i zeaksantyna natomiast działają odmładzająco na skórę i chronią wzrok.

Arugula

3. Czosnek. Bogaty w związki siarki, pomaga w produkcji glutationu, pomaga też wymiatać szkodliwe bakterie i drożdże z uwagi na silne działanie antybakteryjne.

czosnek

4. Algi (dulse, nori, wakame, kelp). Zawarty w nich jod pomaga wyregulować metabolizm. Dodatkowo bogate w chlorofil i alkalizujące minerały: wapń, magnez i potas.

algi

5. Cytryna. Niezbędna na rozpoczęcie dnia (sok z połówki cytryny na szklankę letniej wody). Alkalizuje, pobudza ruchy perystaltyczne jelit, dostarcza witaminy C i bioflawonoidów (ma je głównie w skórce).

cytryna

6. Jabłka. Pełne błonnika w obydwu postaciach: nierozpuszczalny i rozpuszczalny (pektyna), które chłoną toksyny jak gąbka i wymiata je poprzez układ trawienny.

jabłka

7. Kapusta biała. Posiada cenne antyoksydanty – glukozynolany, mające silne działanie antynowotworowe. Ma dużo witaminy C i K, a kalorii tyle co nic. Aby wykorzystać jej pełen potencjał antyoksydacyjny należy jadać ją na surowo (surówki, soki). Bigos nie jest najlepszym pomysłem, podobnie jak prezydencka kapuściana zupa.

Cabbage

8. Quinoa. Zawiera wszystkie aminokwasy egzogenne i dużo białka, jest podobnie odżywcza jak np. mięso, lecz dużo od niego zdrowsza. Na uwagę zasługuje spora zawartość aminokwasu lizyny, niezbędnej do regeneracji tkanek. Nie zakwasza organizmu.

quinoa

9. Trawa pszeniczna. Pełna chlorofilu, aminokwasów, witamin, minerałów i enzymów. Pierwszorzędny odkwaszacz i odtruwacz!

trawa

10. Migdały. Bogate w witaminę piękności czyli wit. E, białko, błonnik i kwasy tłuszczowe a także magnez, wapń, żelazo i fosfor. Można chrupać na surowo lub zrobić mleko migdałowe do koktajli, a pulpę zjeść z dodatkiem np. borówek.

migdały

11. Awokado. Zdrowe tłuszcze, mnóstwo błonnika, minerałów i witamin.

awokado

12. Borówki. Duża zawartość silnych antyoksydantów (szczególnie antocyjanów) i witaminy C. Chronią przed wolnymi rodnikami, pomagają w produkcji glutationu, chronią przed chorobami serca, kataraktą, chorobą Alzheimera, alergiami, cukrzycą i różnymi rodzajami nowotworów.

borówki

13. Imbir. Silnie przeciwzapalny i oczyszczający. Najlepiej smakuje gdy uczynimy go jednym ze składników wyciskanego soku marchewkowo-jabłkowego.

imbir

14. Kalafior. Niech jego bladość was nie zmyli. Jest równie cenny jak inne warzywa krzyżowe i bogaty w glukozynolany, błonnik i witaminę C. Bardzo smaczny także zblendowany, w formie puree.

kalafior

15. Zielona pietruszka. Źródło chlorofilu, witaminy K i C, kwasu foliowego i beta-karotenu. Pietruszka również podnosi poziom glutationu. Można ją sypać garściami na większość potraw jak również dodawać jako składnik wyciskanego soku.

pietruszka

16. Buraki czerwone. Gwiazda każdego detoksu, pełna potasu, błonnika i antyoksydantów. Betacyjanina dzięki której buraki posiadają piękną rubinową barwę ma działanie przeciwzapalne, antyoksydacyjne i oczyszczające na ludzki organizm. W sokach wyciskanych burak świetnie komponuje się z jabłkiem, cytryną i imbirem, dzięki tym dodatkom buraki tracą swój nieco ziemisty posmak.

buraczki

17. Zielona herbata. Niestety zawiera nieco kofeiny, lecz w odróżnieniu od takiej na przykład kawy ma potężny antyoksydant EECG, który ochroni przeciążoną podczas detoksu wątrobę. Posiada też działanie antycholesterolowe i antynowotworowe.

herbata

18. Siemię lniane. Niezbędne podczas detoksu, pełne kwasów Omega-3, błonnika i lignanów działających jak szczotki wymiatające z organizmu wszystko to, czego chcemy się jak najszybciej pozbyć. Badania wykazują, że spożywanie siemienia jest wskazane także z uwagi na ochronę antyradiacyjną, a jak wiadomo szkodliwego promieniowania wokół nas nie brakuje. Pamiętaj aby siemię mielić zawsze bezpośrednio przed spożyciem (np. w młynku do kawy), Nie kupuj zmielonego, odtłuszczonego siemienia, ponieważ nie będzie ono miało tej mocy oczyszczającej co świeżo mielone.

siemię

19. Fenkuł. Jego aromatyczne bulwy smakują świetnie zarówno na surowo w sałatkach jak i delikatnie ugotowane na parze i podane z dodatkiem odrobiny oliwy i paru kropel soku z cytryny. Swój niesamowity anyżkowy aromat fenkuł zawdzięcza antyoksydantowi o nazwie anetol, który ma działanie przeciwzapalne. Fenkuł jest podobnie jak pietruszka delikatnie moczopędny, co ułatwia pozbywanie się toksyn przez nerki.

fenkuł

20. Arbuz. Ma w sobie dużo wody, działa moczopędnie dzięki czemu wspomaga odtruwanie, zawiera witaminę A, C oraz sole mineralne. Można arbuza jeść w kawałku, zmiksować na koktajl lub po zmiksowaniu wlać do foremek na lody by cieszyć się arbuzowymi sorbetami w upalny dzień.

arbuz